Evropa není jen o malebných městech a historických památkách. Ač se to na první pohled nezdá, starý kontinent nabízí pro dobrodruhy cestující individuálně s vozy 4x4 i dostatek dobrodružného a nezávislého cestování. V tomto článku vám nabídneme několik tipů na výlety, kde využijete možnosti svého 4x4 vozidla. Pamatujte však na zásady offroad cestování! Nesjíždějte z vyznačených a projetých cest do volné přírody. Kempujte a rozdělávejte oheň jen na určených a vhodných místech. Po odjezdu uveďte kempovací prostor do původního stavu a odvezte své odpadky. Nezapomeňte také vše uklidit po ranní tělesné potřebě a hygieně. Je to jednoduché, lopatkou vše zakopejte. Není složité dodržovat tyto jednoduché zásady, kterými zajistíme to, že veřejnost a příslušné úřady ochrany přírody nebudou proti nám, a my budeme moci dále volně cestovat.
Španělsko: Picos de Europa Tyto hory nabízí malebné horské scenérie, nekonečné pastviny a úchvatné horské průsmyky. Vůz 4x4 vám umožní proniknout do těchto hor a objevit tak krásy, které jinak zůstávají skryté „běžným“ turistům.
Španělsko, Francie, Andora: Pyreneje Horský masiv rozkládající se mezi Španělskem a Francií nabízí nespočet offroadových tras s krásnými výhledy, serpentinovými výjezdy a udržovanými tábořišti. Projížďka horskými průsmyky a malebnými tradičními vesničkami vám umožní objevit a poznat krásy této Evropské divočiny.
Rumunsko: Transfagaraš a Transalpina Jsou jedny z nejkrásnějších cest na světě dle hodnocení Top Gear. Rumunské Karpaty jsou jako celek krásné a nabízí naprostou všestrannost ve využití vašeho vybaveného vozu 4x4. Kde jinde uvidíte v Evropě medvědy tak blízko cest, že si na ně můžete téměř sáhnout. Ale pozor, stále jsou to divoká zvířata!
Švédsko: Sarek National Park Je jedním z nejstarších národních parků v Evropě. Uvidíme zde divoké hory, ledovce a nedotčenou, nádhernou přírodu. Nezpevněné cesty nás zavedou tam, kam se organizované turistické skupiny nedostanou.
Island Jeho divokost pohltila mnoho cestovatelů, kteří se sem opakovaně vracejí. Vodopády, gejzíry, sopky, termální prameny a Papuchalci jsou hlavními cíli cestovatelů. Každý touží vše zažít co nejintenzivněji, jak jen to tamní příroda dovolí. Nesoustřeďte se pouze na hlavní okruh po pobřeží, a navštivte i vnitrozemí. Nebudete litovat.
Polsko: Běloveský prales Krásná destinace na pomezí Polska a Běloruska, kde můžeme spatřit volně žijící Zubry Evropské (European Bison) a mnoho další zvěře jako jsou losy, jeleni, vlci. Hlavním magnetem je ale právě zubr žijící zde v největším stádu na světě.
Itálie, Francie: Staré Alpské vojenské cesty Divokost Ligurských Alp rozprostírající se mezi Itálií a Francií si plnými doušky vychutnáte právě vozem 4x4. Hlavně za první Světové války byla tato oblast mohutně opevňována, což přineslo i budování pevnostních cest které s současnosti můžeme využívat pro naše divoké cestování. Pevnosti Fort Central, Fort Jafferau, tunel Parpaillon, hora Somellier je to, co jinde neuvidíte. Typickým zvířetem obývajícím tuto oblast je Svišť. Vaši malý spolucestovatelé je budou velice rádi pozorovat při toulkách mezi norami na úpatí hor.
Bosna a Hercegovina Jezero Šator, staré vojenské letiště Željava, Vodopády Strbačky Buk a Martin Brod, řeka Una, stará Olympijská sportoviště (Sarajevo 1984) a další. Bosna s její krásnou přírodou, přívětivými lidmi, dobrou kuchyní a střetávajícími se kulturami nabízí mnoho nezapomenutelných tras pro cestovatele. V horách a lesích dbejte na svoji bezpečnost! Některé oblasti nesou stále pozůstatky války z počátku 90. let minulého století a jsou zaminovány.
Chorvatsko: Severní Velebit, řeka Krka s vodopády, ostrov Brač Nádherné vápencové hory se šotolinovými cestami, kde se natáčely legendární filmy s indiánským náčelníkem Apačů Vinnetouem vám nabídnou nespočet nádherných zážitků. Na ostrově Brač můžeme obdivovat několik ponorkových bunkrů vyhloubených v horských masivech.
Albánie: Řeka Drin, přehradní jezero Komani, Bajram Curri, národní park Theti s vesnicí Theth, národní park Prokletije, jezero Skodar, řeka Valbona, Lurská jezera Je toho mnoho, co v této „divoké“ Balkánské zemi můžeme vidět. Kromě přírodních krás spatříme i nespočet betonových kopulí, bunkrů které nechal vystavět Albánský diktátor Hodža, jako svůj postoj k jiné formě komunismu. Albánie je země orlů a Mercedesů. Kdo nemá Mercedes, jako by nebyl.
Při cestách do odlehlých míst, a i během horkých letních dnů, je nezbytné mít vždy dostatek vody pro osobní hygienu, vaření a pití. Ne nadarmo pouštní průvodci doporučují mít na každý den strávený v poušti 6l vody na osobu a den. Na základě našich osobních letitých zkušeností máme pro vás připraveno řešení.
Vybrali jsme produkty, které klade důraz na funkčnost, trvanlivost, snadné použití a samozřejmě kvalitu. Kanystry a nádrže od americké firmy WaterPort splňují veškerá tato kritéria.
Vlastnosti produktů WaterPort:
Použití:
Produkty WaterPort jsou využívány nejen dobrodruhy a cestovateli, ale i složkami IZS, armádou, rybáři, farmáři, kynology a mnoha dalšími po celém světě.
Plnění a ovládání:
Dostupné velikosti:
Specifické využití:
Přejeme vám pohodové cestování v čistotě a bez žízně s nádržemi WaterPort!
Každý, kdo miluje nezávislé individuální cestování, se občas při průzkumu odlehlých lokalit setká se situací, kdy je odkázán sám na sebe, své schopnosti a výbavu svého vozu. Důležité je v takové situaci nezpanikařit. Je důležité zůstat klidný a vyrovnaný, pouze tak nám mysl umožní racionálně a efektivně myslet. Pak nastane samotný akt vymyslet, jak uvíznuté vozidlo vyprostit.
Je prokázáno dobrodruhy po celém světě, že nejefektivnější způsob pro individuální vyproštění jsou vyprošťovací desky MAXTRAX MKII.
Australský dobrodruh Brad McCarthy, autor offroadového průvodce „Dirty Weekends: The Essential 4WD Guides“, zažil na vlastní kůži, jak nebezpečné je uvíznutí v odlehlých oblastech, mimo jakoukoli civilizační pomoc. Tato osobní zkušenost ho přiměla v roce 2001 k vývoji a prvnímu představení vyprošťovacích desek MAXTRAX MKI. Cílem, který si vytýčil, bylo vytvoření lehkého, snadno použitelného, snadno skladného vyprošťovacího systému, desek se záběrovými trakčními hroty. Prioritou bylo, aby bez ohledu na hluboké bláto, písek nebo sníh, desky fungovaly. V roce 2004 se Brad McCarthy spojil s výrobní australskou firmou Dienamics, která má dlouhodobé zkušenosti ve zpracovaní plastů. Tak vznikli první desky MAXTRAX MKI.
V současná generace vyprošťovacích desek MAXTRAX MKII vám vždy pomůžou vyřešit každou nebezpečnou situaci. Důležitým aspektem je použití desek pod všechna hnaná kola vozu. Tzn. že vozidla s pohonem 4x4 by měli být vybaveny čtyřmi vyprošťovacími deskami. Pouze tak zajistíte vozu 4x4 maximální trakci.
Dnes výrobky MAXTRAX používají po celém světě složky integrovaného záchranného systému, hasiči, horská služba, najdeme je v sanitních a policejních vozech, u těžařských, důlních a energetických společnosti, používají je dobrodruzi a cestovatelé, lovci a správci přírodních rezervací, závodníci dálkových rally a neposlední řadě i armády po celém světě včetně jednotek OSN. Všichni oceňují jejich flexibilitu, jednoduché použití a kvalitu.
Využití nespočívá pouze u vozů 4x4 ale u obytných vozů, bugyn, čtyřkolek atd.
Vyprošťovací desky MAXTRAX MKII získaly v roce 2010 prestižní cenu Global Media Awards na offroadovém veletrhu SEMA v americkém Las Vegas.
Pokud hledáte jednoduchost a spolehlivost pro vyproštění, jsou právě vyprošťovací desky MAXTRAXII tou správnou volbou.
MATRAX vám vždy pomůže z každé nepříjemné situace !
Pro více informací klikněte na kompletní nabídku produktů MAXTRAX na Camping Wild.
Naše hobby klade nároky na nás i na naše terénní, SUV, adventure motocykly nebo obytné vozy. Být nezávislý a soběstačný na dalekých cestách vyžaduje špičkovou a kvalitní výbavu pro vozidlo nebo motocykl. Připravenost na všechny možné scénáře je klíčová, a nedostatek paliva a vody může být nepříjemným a stresujícím zážitkem, kterému je třeba se vyhnout, pokud to jde.
I přídavné nádrže fest montované do vozu mohou selhat v případě defektu, například proražení nebo prasknutí přívodní hadice. Proto je důležité mít nezávisle uložené palivo a vodu.
V dnešní době jsou plechové kanystry typu "Jerry" nahrazovány lehkými plastovými produkty. Mezi nejlepší patří kanystry Overland Fuel! Jsou vyrobeny z jednovrstvého patentovaného plastu, odolné (lze je přejet vozem) a udrží se na hladině vody. Investice do těchto kanystrů se brzy ukáže jako výhodná.
Kanystry Overland Fuel jsou stohovatelné, což usnadňuje manipulaci. S nimi zvládne práci i křehká žena, která nás často doprovází na cestách. Kromě praktičnosti dbáme i na estetiku a design, nabízíme je v různých barevných odstínech, aby ladily s barvou vašeho vozu nebo motocyklu.
K dispozici jsou různé objemy kanystrů, včetně 4,5l/1,19Gal, 8,5l/2,25Gal, 9l/2,3Gal a 17l/4,5Galonu. Můžete je převážet v nákladovém prostoru vozu nebo je upevnit na střechu nebo bok vozu/motocyklu pomocí stahovací kurty. Pro ideální upevnění doporučujeme originální držáky Overland Fuel s pojišťovacími západkami, které jsou k dispozici s jednou nebo dvěma západkami a zámkem.
Kanystry jsou vybaveny flexibilními nalévacími hrdly s funkcí odvzdušnění, což činí nalévání tekutin příjemným zážitkem. Nalévací hrdlo je při přepravě prakticky uloženo uvnitř těla kanystru, což zajišťuje bezpečnost. Zajišťovací matice s rohatkou jsou dostupné jako doplněk v duralovém provedení a jsou určeny pro častou manipulaci s kanystry.
Pro kanystry na palivo je použito pryžové těsnění odolávající benzínu, naftě a olejům, zatímco pro kanystry na vodu je použito těsnění ze zdravotně nezávadného čirého silikonu. Každý kanystr je jasně označený nápisem "Fuel" nebo "Water" pro snadné rozlišení.
Před prvním použitím kanystru Overland Fuel doporučujeme vypláchnout a nechat vyschnout, abyste se zbavili možných plastových zbytků z výroby uvnitř kanystru.
Přejeme vám mnoho bezstarostných cestovatelských zážitků s našimi kanystry Overland Fuel už to máte vyřešeno!
Prozkoumejte Písečné Duny a Horské Stezky v nejzápadnější zemi severní Afriky. Maroko, je země bohatá na kulturu, historii a přírodní krásy, poskytuje neuvěřitelné možnosti pro dobrodružné cestování. Pro milovníky offroadových dobrodružství a kempování je Maroko doslova rájem. Od jízdy v písečných dunách po prozkoumávání horských stezek, Maroko má co nabídnout každému cestovateli a dobrodruhovi.
Pro mnoho nadšenců offroadového dobrodružství je jízda v písečných dunách vrcholem zážitku v Maroku. Oblasti jako Erg Chebbi a Erg Chigaga nabízejí nekonečné duny, které lákají dobrodruhy z celého světa. Prozkoumejte tyto oblasti ve svém terénním vozidle a zažijte vzrušení z jízdy v písku, přičemž si užijete úžasná panoramata a nádherné západy slunce nad dunami.
Pro ty, kteří hledají trochu odlišné dobrodružství, a nespokojí se jenom s jízdou v písku a kamenitých pláních, nabízí Maroko také malebné horské cesty. Pohoří Atlas poskytuje skvělé terény pro offroadové průzkumné a poznávací výpravy, kde projíždíte úchvatnou krajinou s malými vesničkami. Tyto horské cesty jsou často strmé serpentinovité silnice s úzkými průsmyky, což dodává vaší dobrodružné jízdě vzrušení, za kterým jsme do Afriky přijeli.
Celé Maroko je protkáno sítí offroadových cest, které vedou skrze různorodou krajinu od pouští po hory, přes údolí a průsmyky. Tyto cesty umožňují cestovatelům a dobrodruhům ve vozech 4x4 objevovat zákoutí země, která jsou jinak běžně nedostupná. V zemi existuje mnoho kempů v poušti, které poskytují přenocování s možností základní hygieny pro návštěvníky a pocestné, kteří cestují individuálně v této odlehlé krajině. Naleznete zde jak luxusní střediska, ale i tradiční beduínské stany.
Přestože je Maroko zemí s bohatou historií a kulturou, je důležité být obezřetný ohledně bezpečnosti. Většina turistů cestuje bezpečně a bez problémů, avšak je vhodné dodržovat základní bezpečnostní opatření. Zvláště ve vzdálenějších oblastech, jako jsou právě pouště a horské oblasti, je dobré mít dobře naplánovanou trasu a informovat někoho o svých plánech. Doporučujeme i registraci na internetových stránkách MZV CZ v systému evidence vycestovaných osob – Drozd. Důležité je také respektovat místní zvyky a tradice a dodržovat místní zákony a lokální předpisy.
Pro milovníky dobrodružství, přírodních krás a individuálního cestování je Maroko nevyčerpatelným zdrojem možností. S rozmanitým terénem a bohatou kulturou nabízí tato úžasná země místo pro nezapomenutelné zážitky a každý si zde nalezne to pravé.
mopadzi
Stejně jako na severu naší země máme malý kousek Švýcarska ve formě lokality známé jako "Česko-Saské Švýcarsko", nalezneme u našich polských sousedů obdobnou tradiční oblast na severu Polska v Pomořanském vojvodství, známou jako Kaszuby nebo "Kašubské Švýcarsko".
Tato lokalita je bohatá na lesy, jezera a pobřeží Baltského moře, propletená cestami a silničkami, které nám umožňují objevit místní památky, přírodu, atrakce a tradiční kulturu obyvatel - Kašub, kteří hovoří polsky s vlastním dialektem odlišujícím se od zbytku Polska.
Zajímavostí je skanzen v Wdzydze Kiszewskie, který se zaměřuje na představení a zachování místní tradiční kultury. Oblast Kašub je rovněž známá díky Trojměstí, které zahrnuje Gdaňsk, Gdyni a Sopoty. Všechna tři města stojí za návštěvu, s Gdaňskem jako nejimpozantnějším, bohatým na historii a památky.
Další zajímavostí je poloostrov Hel, nazývaný "písečná kosa". Je široký pouhých 150 metrů a projet si ho po silnici je pro nás opravdu nevšední zážitek. Přímořská oblast Kašubska je vyhlášená i díky husímu masu a uzeným rybám, které můžete ochutnat na mnoha místech.
Pro návštěvu pobřeží je ideální si pronajmout člun nebo využít nabízené vyhlídkové plavby. Avšak buďte obezřetní, jelikož úplný konec poloostrova je vojenskou oblastí a je uzavřen.
Pro ty, kteří dávají přednost tradičním letoviskům, je ideální návštěva Leby, kde najdete vše, co potřebujete. Pro ty z nás, kteří preferují "Evropskou divočinu", jsou tu krásné hrbolaté cesty, které nás zavedou do vnitrozemí. Městečka jako Puck, Wieciza, Koscérka, Szymbark, Kartuzy a krásný zámek Bytów nám otevřou dveře do místní historie a kultury.
Zkrátka, moře je krásné, ale pro individuální dobrodružství je místní vnitrozemí tou pravou volbou.
mopadzi
Andora - malá, horská země ležící mezi Francií a Španělskem je jedinečná pro overlandové cestování a dobrodružství s vašim vozem nebo motocyklem. Andora nabízí nádherné přírodní scenérie a vzrušující jízdní podmínky. Řízení se tak v této zemi stává jedinečným zážitkem. Připravte se ale na to, že je Andora nevhodná pro obytné vozy a karavany. Ano, po hlavních tranzitních tazích to není problém. Do hlouby této zemičky a na to TOP co tam je, se ale nepodíváte. Vjezdy pro tento typ vozu je omezován a zakazován zákazovými značkami, sníženými vjezdovými bránami a závorami.
Ceny benzínu a nafty jsou oproti Francii a Španělsku příznivé, ceny potravin také. V Andoře si přijdou na své i kuřáci. Cigarety za příznivé ceny koupíte u každé čerpací stanice, obchodě atd. Vždy mají dostatečné paletové zásoby různých značek. V letních měsících se připravte na poměrně velké množství cyklistů, v zimě na omezený provoz v některých úsecích silnic z důvodu přeplněných lyžařských středisek. Některé silničky a cesty jsou z pochopitelných důvodů v zimě uzavřeny. Pamatujte také na počasí. Horské klima v Andoře může být nepředvídatelné se skokovými změnami teplot co má za následek i změnu jízdních podmínek. Buďte připraveni na možné změny.
Na co můžete těšit při cestování vozem po Andoře:
Serpentinové silnice
Silnice v Andoře jsou známé svými četnými zatáčkami a serpentinami, které nabízejí nádherné výhledy a jsou výzvou pro každého řidiče vozu nebo motocyklu. Řízení na úzkých cestách a silničkách vyžaduje opatrnost, zručnost a zkušenosti. Opravdu nedoporučuji méně zkušeným řidičům a jezdcům. Prudké výjezdy a sjezdy, ostré zavřené zatáčky atd. nic z toho na českých silnicích nemáme a ani to nelze v naší krajině nasimulovat.
Malebné výhledy
Každá zatáčka a serpentinový úsek, odhaluje nové a dechberoucí výhledy na andorskou krajinu.
Vše zelené, s krásnými hustými nevydrancovanými lesy. Pohledy na skalnaté vrcholky hor, které mohou být i v letě zasněžené, se jen tak neomrzí.
Vysoké převýšení
Andorra se nachází v Pyrenejích a její silnice často vedou do vysokých nadmořských výšek nezřídka atakující a přesahující 2000m/nm. Převýšení při cestování je značné, což znamená, že budete několikrát denně cestovat z údolí až na horské vrcholy.
Nádherné horské průsmyky
Průjezdy horskými průsmyky, jako je Port d’Envalira, je nezapomenutelným zážitkem a nabízí jedinečné výhledy na okolní vrcholy.
Hluboké kaňony
Andorra má několik hlubokých kaňonů a údolí, které jsou miliony let formovány horskými řekami. Tyto kaňony poskytují úchvatné přírodní snenérie a jsou často vyhledávaným místem pro outdoorové aktivity jako je pěší turistika, treking, nebo horolezectví.
Mnoho silnic a cest vede podél řek v těchto kaňonech, což umožňuje řidičům vidět jejich majestátní hloubku a krásu z pohodlí svého vozu.
Naše zkušenost
I přes hustou síť čerpacích stanic na hlavních tazích v této zemičce může být problém některých oblastech najít čerpací stanici nebo obchod. Takže plánujte dopředu a mějte s sebou dostatek paliva a zásob.
Cestování vozem nebo na motocyklu po Andoře vám umožní objevovat nádhernou, jedinečnou krajinu a užít si vzrušující jízdu po jedněch z nejkrásnějších horských silnic v Evropě.
mopadzi
Tunisko, země plná kontrastů, nabízí nezapomenutelné zážitky pro milovníky dobrodružství a off-road jízdy.
Přírodní krásy, historické památky s nádechem exotického orientu, činí z této destinace ideální místo pro ty, kdo touží po dobrodružství mimo běžně omšelé turistické trasy.
Naše cesta začala v písečných dunách Sahary, pokračovala přes písčité tvrdé pisty k posvátné hoře Tembaine a končila na severu u Středozemního moře, kde jsme obdivovali vraky lodí.
Výchozím bodem pro naše dobrodružství bylo město Douz, často označovaném jako „brána do Sahary“. Z Douzu jsme se vydali do nekonečných písečných dun Grand Erg Oriental, které tvoří v Tunisku část pouště Sahara.
Jízda v písku představuje výzvu nejen pro řidiče, ale i pro samotné vozy. Dynamické terénní podmínky vyžadují maximální soustředění a dovednost v řízení. Projížděli jsme dunami různé velikosti, některé dosahovaly výšky i několika desítek metrů.
Naše cesta pokračovala po písčitých pistách směrem k hoře Tembaine, která je považována za posvátnou. Tato impozantní hora uprostřed pouště nabízí nádherný výhled na okolní krajinu.
Přístup k Tembaine není snadný – vyžaduje přesné navigační schopnosti a trpělivost při překonávání náročného terénu. Každý překonaný kilometr nám přinášel nový pohled na tuto fascinující krajinu.
Jedním z největších zážitků bylo překonání solného jezera Chott El Jerid, největšího solného jezera v severní Africe. Jízda přes toto jezero byla výzvou kvůli měnící se konzistenci solné krusty a podkladu. Před námi se rozprostírala nekonečná bílá pláň, která působila téměř nadpozemsky. Jezero Chott El Jerid je známé svými optickými iluzemi a zrcadlovými efekty, které nás neustále fascinovaly.
Dalším cílem naší cesty bylo prozkoumání cest z druhé světové války, konkrétně Rommel Piste. Tyto cesty, pojmenované po německém generálovi Erwinovi Rommelovi, se nacházejí v odlehlých částech Tuniska a poskytují fascinující pohled do historie. Naše jízda po těchto trasách nám umožnila objevit pozůstatky vojenské techniky a opevnění, což nám přiblížilo význam a strategickou důležitost těchto míst během války.
Po dobrodružství v poušti jsme zamířili na sever, k pobřeží Středozemního moře. Návštěva města Bizerte a jeho okolí nám poskytla příležitost obdivovat vraky lodí, které zde leží jako tiší svědci námořních neštěstí.
Nevynechali jsme ani nejsevernější bod Afriky – Cap Angela, kde jsme mohli sledovat vlny příboje Středozemního moře s pevninou.
Naše cesta po Tunisku off-road vozem byla plná nezapomenutelných zážitků a dobrodružství. Od písečných dun Sahary, přes posvátnou horu Tembaine a solná jezera až po historické cesty z druhé světové války a krásy Středozemního moře – každý den nám přinesl nové výzvy a zážitky.
Tunisko se ukázalo jako destinace, která dokáže nabídnout mnohem více než jen běžnou turistickou dovolenou. Pro ty, kdo hledají dobrodružství a touží objevovat neznámé, je cestování off-road vozem po této fascinující zemi ideální volbou.
mopadzi
Individuální cestování po Jihoafrické republice nabízí jedinečnou příležitost k dobrodružství a nezapomenutelný celoživotní zážitek. JAR je ideální zejména pro ty, kteří mají zájem o návštěvu přírodních parků, pozorování flóry a fauny a projížďky po nezpevněných šotolinových cestách. Safari je hlavní lákadlo pro nezávislé cestovatele do této země.
Pro individuální adventure cestování po JAR doporučuji výhradně vůz s pohonem 4x4 s kempovací výbavou a dvěma rezervními koly (osobně jsem měl pět defektů). Nezapomeňte na dostatečnou zásobu balené pitné vody a paliva. Pouze s 4x4 vozem objevíte odlehlá divoká místa, kde nepotkáte davy turistů, a zažijete skutečný JAR. V odlehlých oblastech se setkáte s neudržovanými cestami, které jsou zejména během období dešťů skutečnou offroadovou výzvou. Doporučujeme necestovat v noci, kdy hrozí srážka se zvěří. Pamatujte také, že v JAR se jezdí vlevo – pozůstatek britského kolonialismu.
JAR je známá svou neuvěřitelnou přírodní rozmanitostí ekosystémů a divoké přírody, kterou lze objevovat v národních parcích a rezervacích.
Největším a nejznámějším parkem je Krugerův národní park, který se rozkládá na více než 19 000 km². Park nabízí autentické safari zážitky a je domovem tzv. „Velké pětky“ (lev, slon, nosorožec, leopard, buvol) a mnoha dalších druhů zvířat. Na safari se můžete vydat vlastním vozem nebo si najmout průvodce s vyhlídkovým safari vozem. Existují i pěší safari, kde je možné blízké setkání s přírodou pod vedením zkušených rangerů. Park nabízí i 4x4 stezky (doporučuji je), které je ale potřeba rezervovat dopředu kvůli denním limitům pro počet vozidel.
Další známý park je Addo Elephant na jihovýchodě JAR, kde žije více než 600 slonů a další divoká zvířata, včetně buvolů, lvích smeček a černých nosorožců. Safari vlastním vozem je nejlepší způsob, jak si park naplno užít. Můžete se také vydat na pěší trek nebo jízdu na koni, ale pouze v bezpečných částech parku. Addo Elephant je méně navštěvovaný než Kruger, což z něj dělá klidnější alternativu.
Hluhluwe–Imfolozi park v provincii KwaZulu-Natal je jednou z nejstarších přírodních rezervací v Africe a proslul úspěšnou ochranou nosorožců. Nejvhodnější je ho procestovat opět 4x4 vozem. Kopcovitá krajina poskytuje nádherné výhledy na savanu s volně pasoucí se zvěří.
Garden Route a Tsitsikamma National Park patří k nejkrásnějším oblastem Jižní Afriky. Garden Route je plný bujných lesů, pláží a strmých útesů, zatímco Tsitsikamma je oblíbený mezi pěšími turisty. Nabízí známou Otter Trail a možnost zapůjčení kajaků. Během plavby můžete pozorovat pestrobarevné ptáky, což je jedna z hlavních atrakcí parku. Tsitsikamma je také domovem visutých mostů přes divoké řeky, což přidává zážitku pořádnou dávku adrenalinu. Pokud máte rádi výzvy, doporučujeme vícedenní trek podél pobřeží.
Přírodní parky iSimangaliso Wetland Park a Národní park West Coast, známé díky svým mokřadům a pobřežním oblastem, jsou rájem pro ornitology a fotografy ptactva.
Na jihu JAR, v okolí Kapského Města, najdete jedinečnou nízkou keřovitou vegetaci a více než 9000 druhů rostlin. Národní parky Table Mountain a Cederberg jsou ideální pro focení fynbosu a průzkum přírody.
Jihoafrická republika je rájem pro fotografy přírody. Její rozmanitá krajina zahrnuje savany, lesy, divoké řeky, hory, pláže, skalnaté pobřeží Indického oceánu a polopouště. Nejlepší čas na pozorování zvěře je brzy ráno nebo pozdě odpoledne, kdy teplé světlo dodá fotkám krásný nádech.
Pokud se rozhodnete navštívit města jako Johannesburg a Pretorii, mějte na paměti bezpečnostní opatření. V Johannesburgu doporučuji navštívit Muzeum Apartheidu, Constitution Hill nebo historickou oblast Soweto. V Pretorii vás zaujmou historické budovy jako Union Buildings a Voortrekker Monument.
JAR jsme navštívili společně s Martinem, Patrikem, Petrem a Radkou a určitě se sem ještě vrátíme!
Dobrodružství se Suzuki Jimny ve Filipínské džungli
Když jsme společně s Martinem a Tomem po příletu v malém přístavním městě půjčovali terénní vůz Suzuki Jimny, ani jsme netušili, jaký dobrodružný příběh na nás čeká. Místo pohodlných asfaltových silnic nás totiž lákala odlehlá místa, kam se běžní turisté nikdy nevydají. Chtěli jsme poznat skutečné Filipíny – šotolinové a blátivé cesty, rýžová pole, hustou džungli a vesnice, kam moderní svět ještě nedorazil.
S každým dalším kilometrem se civilizace ztrácela za námi a před námi se objevovala nekonečná zelená masa divočiny. Jimny, maličký, ale houževnatý teréňák, se vrhl do dobrodružství bez zaváhání, stejně jako my. První šotolinové cesty rychle nahradily hluboké vyjeté koleje plné bláta. Připomínalo to spíše off-roadovou soutěž než běžnou jízdu. Pod koly praskaly větve, bláto nám stříkalo až na střechu, a my jsme se smáli – přesně tohle jsme chtěli zažít!
Po hodinách kodrcání jsme dorazili do první malé vesničky, která jako by vypadla z jiného století. Žádné betonové domy, žádný signál na mobilu. Děti běžely k našemu autu a s úžasem sledovaly "cizince", kteří se sem odvážili dorazit. Usměvavá žena s košem rýže na hlavě nás pozvala, abychom si odpočinuli u nich doma. Byli jsme fascinováni jejich skromným, ale harmonickým způsobem života. V tu chvíli jsme si uvědomili, jak daleko jsme od turistických center a jak blízko k opravdovým Filipínám.
S přibývajícími hodinami se cesta stala ještě náročnější. Před námi se rozprostřelo rýžové pole a blátivá stezka, na které by si běžné auto ani neškrtlo. Jimny se ale statečně prodíral dál, kola se bořila do bláta, motor řval, a my se cítili jako v epizodě dobrodružného seriálu. Obloha se mezitím zatáhla a spustil se typický tropický liják – cesta se změnila v jedno velké bahniště.
Každá zatáčka přinášela nové výzvy a adrenalin. V jednu chvíli jsme se ocitli na úzké cestě lemované hustou vegetací, která téměř pohlcovala auto. Náhle se před námi objevil prudký kopec posetý kluzkými kameny a kořeny stromů. "Tohle bude oříšek," pomysleli jsme si, když se kola začala protáčet. Zhluboka jsme se nadechli a rozhodli se riskovat. Jimny poskočil vpřed, motor zaburácel, a my se křečovitě drželi volantu, jak nás nárazy pohazovaly ze strany na stranu.
Vyjeli jsme na vrchol s výhledem, který nám doslova vyrazil dech. Pod námi se rozprostírala zelená džungle, nekonečná rýžová pole se zrcadlila ve vodních terasách a v dálce se třpytil oceán. Tohle byla odměna, o které se nám ani nesnilo. Uvědomili jsme si, že i když je cesta náročná, stojí za každý kilometr.
Dalším cílem naší cesty byla jeskyně, o které jsme se dozvěděli od místních rybářů. Cesta k ní vedla po klikaté stezce skrz hustý bambusový les, kde slunce jen stěží pronikalo skrze listí. Když jsme zastavili u vchodu do jeskyně, obklopila nás téměř hmatatelná tma a chlad. Vydali jsme se dovnitř, ozbrojeni pouze baterkou a nadšením pro dobrodružství.
V jeskyni jsme narazili na podzemní říčku, jejíž voda byla ledová, ale křišťálově čistá. Kapky vody se odrážely od stěn a vytvářely mystickou ozvěnu, která jako by vyprávěla příběhy minulosti. Místní nám řekli, že tato jeskyně sloužila kdysi jako úkryt během bouří a že zdejší legendy mluví o pokladech ukrytých hluboko uvnitř. My jsme žádný poklad nenašli, ale zážitek to byl stejně k nezaplacení.
Náš poslední úsek cesty vedl podél pobřeží. Vydali jsme se po pláži, která byla téměř prázdná, jen s několika malými rybářskými loděmi, pohupujícími se na vlnách. Obloha se začala měnit, když se slunce sklánělo k západu, a my jsme si užívali jízdu s mořským vánkem ve vlasech.
Najednou jsme si ale všimli, že voda začíná rychle stoupat – příliv se blížil. Museli jsme se rychle rozhodnout: otočit se zpátky na pevnou cestu, nebo risknout zkratku po pláži? Rozhodli jsme se pro dobrodružnější variantu. Jimny se opět osvědčil jako pravý bojovník, když jsme uháněli po mokrém písku, kola se bořila, ale auto nezastavovalo. S trochou štěstí jsme unikli přílivu právě včas a dorazili do bezpečí.
Když jsme večer seděli na břehu oceánu, s nohama zabořenýma do písku a pozorovali západ slunce, došlo nám, jak neobyčejný zážitek jsme právě prožili. Nebyla to jen cesta přes ostrov – byla to cesta k poznání pravé tváře Filipín. Zjistili jsme, že opravdová krása se nachází mimo vyšlapané turistické trasy, v místech, kde vás čeká nejistota, ale zároveň i ty nejautentičtější zážitky.
Pokud hledáte dobrodružství, které vás vytrhne z komfortní zóny, neváhejte a vydejte se do filipínské džungle. Možná narazíte na bláto, dešťové bouře a náročné cesty, ale právě tyhle okamžiky se stanou vzpomínkami, na které nikdy nezapomenete.
Závěr naší cesty byl na letišti ve městě Cebu na stejnojmenném ostrově s místním celním úředníkem. Když si celník vybere něco z vaší cestovatelské výbavy, dostane to. Taková je naše osobní zkušenost. Vše radši bezpečně uložte do podpalubí.
Děkuji Martinovi a Tomovi za tento krásný výlet !
Výprava terénním autem do srdce divoké Keni.
Cesta do Keni je snem mnoha dobrodruhů, kteří touží po autentickém zážitku v divoké přírodě. Tato africká země nabízí nekonečné možnosti pro milovníky safari, ale pokud chcete dostat mimo tradiční turistické trasy, musíte být připraveni čelit skutečné výzvě – a to nejen přírodní, ale i silniční.
Keňské hlavní silnice jsou asfaltové, ale mimo vás čekají šotolinové, písečné, kamenité nebo bahnité cesty. Terénní vůz s pohonem 4x4 je zde naprosto nezbytností. My jsme zvolili Toyotu Land Cruiser 76 – osvědčeného "pracanta," který se ukázal jako ideální parťák na této náročné cestě.
Na severu Keni, v málo navštěvovaných oblastech, kde leží parky Samburu, Shaba, Kora a Meru, se cesta stává ještě náročnější. Tato část země je suchá, méně zelená a tím i ideální pro pozorování divoké zvěře. Silnice zde prakticky neexistují – místo nich narazíte na rozbité stezky vymleté dešti, hluboké kaluže a písečné pasti. Je třeba neustále ve střehu, protože se zdánlivě nevinná kaluž může skrývat hluboko v jámu, která by mohla snadno zastavit i to nejodolnější vozidlo.
Přestože technologie pokročily, divokost severní Keni zůstala téměř nedotčená. Putování těmito místy je jako cesta do minulosti, kde můžete zažít Keni takovou, jaká byla před desítkou let.
Po putování severem jsme zamířili k jezerům ve Velkém příkopové propadlině. Jezero Naivasha, které je známé výskytem hrochů, plameňáků a unikátními ostrovy s plovoucí trávou, nás okouzlilo.
Oblast nabízí kontrast k suchému severu – je zelená, bohatá na vodu a plná života.
Cestu na jih země jsme opět zvolili jako tranzit přes Nairobi, hlavní město Keni, kde i naše putování Keňou začínalo.
Moderní výškové budovy tu tvoří zajímavý kontrast k rozsáhlým slumům, kde žijí ti nejchudší.
Nairobi je jediné místo, kde si můžete dopřát v omezené míře potraviny "evropského stylu" a doplnit tak zásoby.
Celkově město působí jako brána mezi dvěma světy – moderní a tradiční, bohaté, chudé, rušné a klidné.
Výlet terénním autem po Keni není pro každého, ale pro ty, kteří se nebojí výzev a dobrodružství. Za to budete odměněni nezapomenutelnými zážitky.
Zažijete zde na své cestě opravdu vše. Od pozorování lvů a slonů, přes náročné přejezdy drsným terénem, až po klidné chvíle u jezera – Keňa si vás podmaní svou surovou krásou a jedinečností. Stačí jen nasednout, zapnout pohon všech kol a nechat se vést přírodou.
Jih Keni je již více navštěvován turisty. Především parky Amboselli a Tsavo East nabídnou bohatou možnost k pozorování slonů, zeber, žiraf, buvolů a když budete mít štěstí jako my i lvů a gepardů. V případě dobrého počasí si užijete i nezapomenutelný pohled na nejvyšší Africkou horu Kilimandžáro se zasněženým vrcholem. Připravte se ale, hlavně vždy z kraje parků na poměrně výrazný provoz místních guidů ve vyhlídkových Toyotách s turisty. Je potřeba se pustit hlouběji do rezervace a užít si individuální turistiku. V Keni není běžné abyste individuálně řídili auto, to přeci práce místních. Ale my, upřednostňujeme nezávislost a svobodné rozhodování o tom, kam se vydáme. Záleží ale na každém, jak své výlety pojme. Další park Tsavo West je krásný hlavně na prověření vašich řidičských schopností, ale díky horám a bujné vegetaci je možnost pozorování zvěře značně omezená. Zážitek vám ale umocní rozlehlé lávové pole, která se zde nachází.
A ještě, dejte si silnici C103, která je uvedena jako jedna z nejnebezpečnějších silnic na světě, a to z důvodu ne provozu, ale pro rozmanité povrchy "vozovky". Zde si opravdu zařídíte a prověříte co za volantem umíte.
Jde to i opatrně a v jednom autě, jako my, ale vyvarujte se po C103 cestovat v období dešťů. Mnoho úseků by bylo nesjízdných. Silnice je 460km dlouhá a prochází rezervacemi a parky, čímž je vlastně zpoplatněna, protože za vstupy do parků se samozřejmě platí. C103 končí na pobřeží Indického oceánu, kde se po jejím absolvování můžete zregenerovat.
Nesmím opomenou i park, který bezprostředně navazuje na hlavní město Keni Nairobi. Park je krásný, s poměrně hojným počtem zvěře. Cesty v parku nejsou o nic v lepším stavu než ty ve vnitrozemí, samozřejmě nejedete-li pouze po hlavním okruhu protínajícím tento park.
Závěrem odpověď na často kladenou otázku po našem návratu.
Proč jste nebyli v Parku Masai Mara ? Odpověď je jednoduchá. ¨
Masai Maru nelze individuálně procestovat ale pouze ve skupině s průvodcem, škoda.
Zároveň je to nejvíce komerční park v Keni.
Po této cestě máme jasno – Keňa má ještě spoustu skrytých krás, které čekají na objevování.
Možná se vrátíme na sever k parkům Shaba a Meru, nebo prozkoumáme méně známou oblast na západě.
Jedno je jisté – každá další cesta se blíží k surové kráse a kouzlu této jedinečné země.
Nasedněte do terénního vozu, zapněte pohon všech kol a nechte se unést tím, co Keňa nabízí. Každý kilometr je nezapomenutelný.